Νυχτερινό Τρένο για τη Λισαβόνα



Το «Νυχτερινό Τρένο για τη Λισαβόνα» δεν μεταφέρει μόνο τον καθηγητή Γκριγκόριους από την Ελβετία στην πορτογαλική πρωτεύουσα, αλλά Άγγλους, Γάλλους, Πορτογάλους (κυριολεκτικά!) στη «χώρα» όπου κατοικούν όλα τα λογοτεχνικά μπεστ σέλερ ή οι αληθινές ιστορίες που έχουν μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη ως πολυεθνείς και συνήθως αγγλόφωνες ευρωπαϊκές συμπαραγωγές, με ένα αναγνωρίσιμο κι αντιπροσωπευτικό των παραγωγών χωρών διεθνές καστ.

Τ ο «Νυχτερινό Τρένο για τη Λισαβόνα» δεν μεταφέρει μόνο τον καθηγητή Γκριγκόριους από την Ελβετία στην πορτογαλική πρωτεύουσα, αλλά Άγγλους, Γάλλους, Πορτογάλους (κυριολεκτικά!) στη «χώρα» όπου κατοικούν όλα τα λογοτεχνικά μπεστ σέλερ ή οι αληθινές ιστορίες που έχουν μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη ως πολυεθνείς και συνήθως αγγλόφωνες ευρωπαϊκές συμπαραγωγές, με ένα αναγνωρίσιμο κι αντιπροσωπευτικό των παραγωγών χωρών διεθνές καστ. Είναι η λεγόμενη και σινε-ευρωπουτίγκα, συχνά πασπαλισμένη με αμερικανική άχνη ζάχαρη, έτσι όπως την προτιμά ο πάλαι ποτέ τρυφερός ρεαλιστής («Πέλε ο Κατακτητής») και χρόνια τώρα ακαδημαϊκός διεκπεραιωτής («Το Σπίτι των Πνευμάτων», «Οι Άθλιοι», «Goodbye Bafana») Μπίλε Όγκαστ.
Ο βραβευμένος με Όσκαρ και δύο Χρυσούς Φοίνικες Δανός σκηνοθέτης έχει στα χέρια του το ευπώλητο ιστορικο-φιλοσοφικό μυθιστόρημα του Πασκάλ Μερσιέ «Νυχτερινό τρένο για τη Λισαβόνα» (εκδ. Ψυχογιός), ένα οδοιπορικό αυτογνωσίας αλλά και κοινωνικής αφύπνισης ενός μεσόκοπου καθηγητή λατινικών στη Βέρνη, ο οποίος θα σώσει μια νεαρή κοπέλα από την αυτοκτονία. Αυτό θα τον οδηγήσει σε ένα βιβλίο, έναν Πορτογάλο ­συγγραφέα, ένα ταξίδι στη Λισαβόνα κι ένα ερωτικό τρίγωνο μπλεγμένο στα σκοτεινά γεγονότα της πρόσφατης πορτογαλικής Ιστορίας.
Με μια αφαιρετική αφήγηση που θεμελιώνει την αγωνιώδη ατμόσφαιρα, ο Μερσιέ αναρωτιέται για τη σχέση τέχνης, πολιτικής και ηθικών αξιών περιγράφοντας το τίμημα των επιλογών ζωής (και θανάτου). Η ταινία του Όγκαστ, μοιάζοντας εξαιρετικά με τον υποτονικό και άχρωμο ήρωά της, ξύνει μηχανικά μόνο την επιδερμίδα χαρακτήρων και δραματικών συγκρούσεων, διατηρώντας από την αρχή μέχρι το τέλος μια ανώδυνα συγκαταβατική ματιά. Οι περισσότεροι διάλογοι είναι σκέτη πρόζα, το πάθος των διχασμένων απέναντι στο κοινωνικό καθήκον και στην ερωτική επιθυμία ηρώων ελάχιστα πειστικό, όλη η Λισαβόνα ένα καρτ-ποσταλικό σκηνικό και ο αδέξιος ρεαλισμός δέχεται το τελικό χτύπημα από τις κάθε λογής αγγλόφωνες προφορές του είδα-φως-και-μπήκα πολυεθνικού πρωταγωνιστικού επιτελείου, από το οποίο δεν λείπουν οι Λένα Όλιν, Σαρλότ Ράμπλινγκ και Κρίστοφερ Λι!


Γερμανία, Ελβετία, Πορτογαλία, 2013, Εγχρωμο

  • Παραγωγή: Κέρστιν Ράμκε, Πέτερ Ράιχενμπαχ, Γκούντερ Ρους
  • Σκηνοθεσία: Μπίλε Ογκουστ
  • Σενάριο: Γκρεγκ Λάτερ, Ούλριχ Χέρμαν
  • Φωτογραφία: Φίλιπ Τσούμπρουν
  • Μοντάζ: Χάνσγιοργκ Βάισμπριχ
  • Μουσική: Ανέτ Φοκς
  • Πρωταγωνιστούν: Τζέρεμι Αϊρονς, Μαρτίνα Γκέντεκ, Μπρούνο Γκανς, Κρίστοφερ Λι, Σάρλοτ Ράμπλινγκ, Τζακ Χιούστον, Μελανί Λοράν, Λένα Ολιν
  • Διάρκεια: 111 λεπτά

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δίνοντας τον δικό μας τίτλο στην ταινία

Συνεχίζουμε το σενάριο... στην ταινία "Το Ξέρουν Όλοι - Todos lo Saben"